Framhoppning: ponny vs. häst

13 Januari 2014 - 20:33
Vem har inte hört om hur galna alla ponnyframhoppningar är? Hur alla är i vägen för varandra hela tiden och hur mycket alla ponnymammor (och ryttare) skriker och tjatar på varandra. Det har nog de flesta. Det sägs också att när man kommer över till storhäst så blir det så mycket bättre. Ryttarna sägs ha mer, mycket mer, koll på sina hästar. Alla sägs visa mycket mer hänsyn för varandra. Men hur är det egentligen? Stämmer verkligen det, ÄR det bättre på storhäst eller är det bara vad folk säger?

Jag har tävlat storhäst fem gånger än så länge och jag tycker att det inte stämmer alls! Folk var ivägen OFTA, de skrek och gapade på VARANDRA, de visade ingen hänsyn, de ramlade av och de hade ingen som helst koll på sina hästar! (Detta gäller såklart inte alla!) Vissa ställde sig mitt framför hinderna för att prata och märkte inte ens att andra ville hoppa även om de ropade. Okej, man kanske inte ska jämföra en nationell ponnytävling med en lokal/regional hästtävling men, det är de erfarenheterna jag har. För ett år sedan nu var jag faktiskt och hoppade en lokal ponnytävling och på den framhoppningen var detkanske inte lika bra som på en nationell men det var mycket bättre än på de storhästtävlingarna jag varit på. Det var inte ens lite bättre i de högre klasserna!

Nu längtar jag mycket tills vi kommer upp i klasserna så vi kan tävla utan att behöva oroa oss för all denna okontrollerade ridning och allt detta tjat.

Ponnyframhoppningar är alltså inte så hemska som det sägs och framhoppningar för hästar är inte heller så lugna och kontrollerade som folk säger!

Vad tycker ni?
 
Följ min blogg med Bloglovin!

Kommentera här nere:
Postat av: leavanny.blogg.se

Så snygg hästar :)

Svar: Tack!! :)
Lovisa Andersson

2014-01-13 @ 20:51:04 / http://leavanny.blogg.se/
Postat av: Lilian

Helt korrekt iakttagelse :)
Det blir lite bättre när man startar regional avd B där det ofta är rutinerade unghästryttare, men då är hästarna mötesskygga och allmänt busiga istället :-D

Svar: Haha ja precis, men det är ju hästfolk vi pratar om ;)
Lovisa Andersson

2014-01-13 @ 23:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: