Lång och låg

23 April 2015 - 22:09

Enligt mig är det väldigt viktigt att en häst kan stretcha ut, och jag jobbar dagligen med det på mina egna. En häst ska kunna stretcha ut och sänka sig så långt och lågt med huvudet så att den nästan nosar i backen och är bekväm där. Med lätthet skall den kunna ställa sig åt båda håll och samtidigt kunna ha både en normalform, hög form eller givetvis en extremt låg form, allt för stretch och en avslappnad häst. Det är många hästar som inte kan det, både av skälen att de har väldigt kort rygg eller andra faktorer, men allt kräver jobb och med det kan de flesta hästar jogga lång och låg.

 

Okunniga människor som hör ”lång och låg” kanske tänker ”hästen travar på bogarna med långa tyglar så att den sänker nacken”. Nej, nej åter nej!! En häst skall kunna trava eller galoppera (och givetvis skritta) med baken och ryggen o ha känslan (lätt framdel) -> uppåt men ändå från den positionen kunna plockas ner i en lägre form. Den lägre formen kan varieras lite djupare och lite rundare, men med lätthet och aldrig på ett grovt sätt eller hållas kvar så att det böjar likna rollkür. Jag kan nästan rida Cournette utan någonting och genom att räta på mig o ge han rätt signaler få henne att sänka sig lång och låg, bekväm och stretcha. Det är viktigt – hästen får inte HÄNGA eller balansera sig i tyglarna. Den ska balansera upp sig själv -> uppåt och inte hålla balansen med hjälp av en låg hals.

 

Jag anser att det är från den punkten som man sedan kan plocka upp hästen ifrån. Har den sin plats från scratch med lite lägre och djupare samt lång och låg form brukar den vara avslappnad, då ska det räcka med att sitta till, sätta den lite mer på baken och plocka upp formen något. Det är så jag utgår från att mina hästar ska fungera. Jag syftar alltså på att dem ska ha en god tanke till att sänka sig och kunna göra det, stretcha, alltså inte att ha huvudet där HELA tiden.

 

Detta är dock inte ett bildexempel ;)
 

 


Kommentera här nere:
Postat av: Victoria

Det är väldigt intressant det där! Jag håller verkligen med dig om att det är bra att stretcha en häst för att hålla den mjuk och flexibel men som du också nämner kan inte alla hästar kan gå långt och lågt på grund av kroppsbyggnad. Om jag minns rätt så har dem en väldigt intressant diskussion i ridpodden med Lisen om detta :-)

Svar: Ja det är väldigtt viktigt att se till sin individ innan man sätter igång ett kroppsförändrande arbete :)
Lovisa Andersson

2015-05-03 @ 10:30:45 / http://rideon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: