Upplägg på tävling

26 Januari 2015 - 14:19
Alla skaffar ju sig egna rutiner när man ska på tävling och träning. Sedan utvecklar men dem desto äldre och mer erfaren man blir. Jag tänkte dela med mig av hur vi lägger upp det och planerar på en tävlingsdag.
 
För det första går jag alltid och lägger mig i god tid. Ställer alarmet så pass att jag hinner äta i lugn och ro och plocka med de sista grejerna. Sätter sedan på mig tävlingskläderna och lämpliga kläder över det sista jag gör, innan vi åker till stallet. Är det långt till tävlingen sätter jag på mig ridbyxorna på tävlingsplatsen.
 
I stallet på morgonen har vi oftast fodringen så då fixar vi det först. Curre får då betfor och hö inne att tugga på medans jag bär sadel m.m. Tar sedan ut henne på gången (om hon är stressad fixar jag henne i boxen) och borstar av och sätter på fleecetäcke och transporttäcke. Sedan är det en promenad runt gården och lastning som gäller.
 
Väl framme på tävlingsplatsen går mamma till sekretariatet och jag går och kollar av hur allt ligger till, även om equipe finns dubbel checkar jag gärna. När det är dags att gå banan pluggar jag in hörlurarna och går in fullt för att koncentrera mig. Då tar mamma och pappa ut om det är få starter, annars är jag med och gör det. Kollar ofta på ett ekipage om jag har tid. Sedan går vi oftast lite med henne först för att hon ska få komma ned på marken och även bli lite varm. Skrittar oftast fram henne 15 min så att musklerna får komma igång ordentligt.
 
Framridning och framhoppningen är väldigt olika från häst till häst. Men mitt eget upplägg i första hand är att få upp ett flås och jobba igenom båda sidor, samt start/stopp. Inne på framhoppningen galopperar jag igång igen innan jag bryter av till trav och hoppar lilla i 2 ggr i båda varven. Sedan brukar jag sänka räcket två gånger totalt, alltså göra två höjningar sedan. Likadant på oxern, tills jag är nöjd men jag brukar vara försiktig och vara sparsam på sprången.
 
Inne på banan skrittar jag ett varv om jag hinner när den andra startar. Sedan travar jag tills den gått i mål (om det inte är startsignal direkt förstår) sedan galopperar jag igång och väntar på startsignal!
 
 

Kommentera här nere:
Postat av: Rebecka Karlsson

SV; Fan va go du är!!! Ja det måste vi göra <3

Svar: Ska kanske till Åmål vi kan ju prata då isf :D
Lovisa Andersson

2015-01-27 @ 10:02:19 / http://justjumping.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: